Az alábbiakban olvasható a Marketing&Media magazin októberi számában megjelent összeállítás Látogatók lelőhelyei címmel.
A híroldalak számára egyre inkább megkerülhetetlen forgalmi forrásnak számít a Facebook. Bizonyos tematikáknál kihagyhatatlanok a híraggregátorok, és a Google is sok látogatót hozhat, a hírlevelek szerepe viszont csökkenőben van.
Az idén nyáron érdekes adatsort közölt az online látogatottság-elemzéssel foglalkozó Parse.ly. A cég által vizsgált közel négyszáz amerikai website-nál ugyanis a legjelentősebb forgalmi forrássá lépett elő a Facebook. Az adatok szerint nem a Google esett vissza, hanem a Facebook nőtt hatalmasat. Ez szám szerint azt jelenti, hogy amíg a Google felől érkező forgalom a 35-40%-os sávban mozgott, addig a Facebook másfél év alatt 20-ról 43%-ra tornázta fel a részesedését.
Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy Magyarországra mindig némi fáziskéséssel érnek el ezek a trendek, tehát a hazai piaci szereplőknek van idejük felkészülni a változásokra. A megkérdezett itthoni szakemberek szerint a Facebook mint forgalmi forrás azért már nálunk is egyre inkább nélkülözhetetlennek számít. Ökölszabálynak az tűnik, hogy minél régebbi egy mai site, és minél nagyobb portfólió része, annál kevésbé van rászorulva a Facebookra. Illetve a másik véglet is igaz: egy újabb weboldal számára gyakorlatilag nélkülözhetetlen a közösségi oldal használata. "Aki ellenségként tekint az internet meghatározó felületére, vagy más néven új platformjára, az véleményem szerint el fog bukni. A Facebook nem barát, nem is ellenség, hanem egy olyan partner, amelyik az eredményes munkához megkerülhetetlen" - állítja Csereklei Zoltán, a Femcafe ügyvezetője.
A Facebook eltérő súlyát jól mutatja, hogy a megkérdezett site-ok közül a Player.hu forgalmának fele származik a közösségi oldalról. A Mandiner esetén a forgalom negyedét adja, az olyan régi motorosoknál, mint az Origo vagy a Portfolio.hu, pedig kevesebb mint 10%-át hozza a teljes látogatottságnak.
Szórakoztató Facebook
A Facebook szerepe attól is függ, hogy milyen jellegű weboldalról van szó. Dunai András, a Central Digitális Média Kft. digitális üzletág-igazgatója szerint meg kell különböztetni a pull, illetve a push típusú tartalomfogyasztást. Előbbihez az adatbázis jellegű tartalmak tartoznak, a Centralnál jó példa erre a HáziPatika, amelynek jelentős forgalma van a Google keresőjéből és kisebb a Facebook irányából. A 24.hu híroldaluk viszont tipikus pushtartalom, ahol forgalmi forrásként meghatározó szerepe van a Facebooknak, vagy éppen az olyan oldalaiknak, mint a Startlap és a Hírstart.
A Facebook előnye mindenesetre az, hogy ezáltal egy nagyon jól szűrhető látogatói kört tudnak behozni a weboldalak, igaz, ez nem mindig egyszerű és zökkenőmentes. "Folyamatosan figyelemmel kell kísérni, hogy mit tudunk kihozni a Facebookból. Aztán van olyan, amikor így is melléfogunk, és hiába próbáljuk kideríteni, hogy mi is lehetett a baj, nem mindig sikerül" - ecseteli a Facebook algoritmusának furcsaságait Nagy Gergely, a Player Media ügyvezetője.
"Jelentős energiát kell fordítani arra, hogy kitapasztaljuk, hány órakor milyen tartalmat érdemes megosztani. Ahogy azt is, hogy a posztoknál kell-e címet, képet cserélni" - mond néhány példát Rácz Brigitta, a Femina Media portfólió igazgatója. A facebookos posztokat egyébként a Feminánál az újságírók írják, majd a vezető szerkesztő időzíti ezeket, negyedévente pedig felülvizsgálják a posztolási stratégiájukat.
Bán Zoltán, a Portfólió.hu-t működtető NET Média Zrt. vezérigazgatója arról beszélt lapunknak, hogy náluk a Facebook-oldalnak főleg a mobilos netezők miatt van relevanciája. A Portfólió fenntart egy több mint ezer követőt számláló Twitter-oldalt is, de Bán Zoltán szerint érdemi forgalmuk ebből az irányból nem érkezik. A Facebookon kívüli közösségi oldalakkal kapcsolatban egyébként minden megkérdezett arról beszélt, hogy a magyar piacon forgalomterelési eszközként nem működnek jól.
"Amikor másfél éve az Origo főszerkesztője lettem, a híroldal Facebook-oldalának 47 ezer lájkolója volt, ami mostanra 275 ezerre, azaz majdnem hatszorosára nőtt" - jelzi Pálmai L. Ákos, hogy a piacvezető híroldalnál is megkerülhetetlen a közösségi site használata. Pálmai szerint a Facebooknál fontos figyelembe venni, hogy az emberek elsősorban szórakozásra és csak másodsorban tájékozódásra használják. Ez nagyon jól visszatükröződik a portfóliójukon belül is, hiszen a szórakoztató tartalmakat közlő Life.hu-nak a közösségi médiából érkező forgalma alapvetően egész évben egyenletes. Az Origo.hu-nál viszont akkor ugrik meg a facebookos forgalmuk, amikor sokan vannak szabadságon, tehát nyáron, illetve az ünnepi időszakokban.
Blogos megoldás
A Facebookon kívül persze vannak egészen fifikás próbálkozások is arra, hogy az egyes site-ok forgalmat tereljenek az oldalukra. Ilyen az, amikor indítanak egy blogot, és onnan próbálnak látogatókat szerezni. Jó példa erre a Mandiner blog.hu-n működő változata, amit kifejezetten azért tartanak fenn, hogy közvetve az Index címlapjáról szerezzenek látogatókat.
Mint Gerényi Gábortól, a Mandiner Kft. ügyvezetőjétől megtudtuk, régen ezzel a módszerrel szerezték a Mandiner.hu látogatóinak 25-30%-át. "Amióta átalakították az Index címoldalát, csökkent ennek a forgalmi forrásnak a szerepe, most már csak kevesebb mint 10%-át hozza a teljes forgalomnak" - teszi hozzá Gerényi.
A Google szerepét sem szabad lebecsülni, amit jól példáz a Femina.hu esete. Az oldal indulása óta ugyanis nagy szerepet szánnak a cikkeik keresőoptimalizálásának, s mind a mai napig a Google-ből szerzik a látogatóik negyedét. "Megtanítottuk az újságíróinkat az alapvető keresőoptimalizálási technikákra, és figyeljük a keresési trendeket is. Azaz például a karácsonyi időszak előtt készülünk olyan témákkal, amelyekre az ünnepek alatt várhatóan sokan fognak rákeresni" - mondja Rácz Brigitta.
Nagy Gergely szerint is érdemes kihasználni a Google-ben rejlő lehetőségeket. "A statisztikákat elemezve tűnt fel, hogy a Player.hu filmes tartalmaira sok találat érkezik, ezért egy ideje tudatosan foglalkozunk azzal, hogy a cikkeinket a Google még jobban szeresse" - említi a Player Media ügyvezetője.
Fontos aggregátorok
A magyar piacon kihagyhatatlan szerepe van a két nagy híraggregátornak, a Hírkereső.hu, Kapu.hu párosnak, valamint a Hírstartnak és a Startlapnak. Utóbbiak a Central Digitális Médiához tartoznak, és mint Dunai Andrástól megtudtuk, a fő különbséget az jelenti, hogy míg a Hírstart esetén más médiumokkal is szerződnek, addig a Startlapról a saját tartalmaik felé terelik a forgalmat. Dunai szerint a Facebook térnyerése mellett is van jövője a híraggregátoroknak, az adataik szerint, akik megszokták ezeknek a használatát, azok nem mondtak le róluk.
A piaci szereplők többsége egyébként használja legalább az egyik híraggregátort. Rácz Brigittáék például a Hírkeresőt, a Portfólió pedig mindkét nagy aggregátorral szerződésben áll, de Bán Zoltán elmondása szerint nem ezekre támaszkodnak, csak kiegészítő forrásként használják őket. A Portfólió esetén ugyanis az a szerencséjük, hogy a saját, illetve az Index címoldaláról érkezik a látogatóik közel 6%-a.
Szintén Hírkeresőt és Hírstartot is használ a Player.hu. "Most még úgy látjuk, hogy van értelme forgalmat vásárolni a két nagy híraggregátortól, még akkor is, ha más minőségű felhasználók érkeznek tőlük, mint a Facebookról" - említi Nagy Gergely. A Mandiner részéről a Hírkeresőt használják, de Gerényi Gábor nem nyilatkozott túl lelkesen, szerinte nagyon magas a visszafordulási arány a hírgyűjtő felől érkező forgalom esetén.