Femina.hu oldalunk Utazás rovata a nyaralások előtti időszakban nagyobb népszerűségnek örvend, lényegesen növekszik a rovat elérése ezekben a hónapokban, aminek köszönhetően hirdetőink heti szinten közel 100 ezer, utazás iránt érdeklődő olvasót érnek el rovatunk oldalain.
Ebből kifolyólag arra voltunk kíváncsiak, hogy mekkora szerep jut az online platformokon történő kommunikációnak ügyfeleinknél, illetve mennyire fontos számukra a női célcsoport. Szállásadó területről Vig Balázzsal, a Spirit Hotel marketing menedzserével, utaztatás területről pedig Hajducsi Tamással, a Kartago Tours marketing menedzserével beszélgettünk.
- Milyen médiatípusokat használnak a marketing mixben, és melyik a leghangsúlyosabb?
Vig Balázs: Magyarország egyik vezető nem budapesti ötcsillagos szállodájaként a Spirit Hotel az összes médiacsatornát felhasználja a lehető legszélesebb elérés érdekében. Print, online, TV és rádió jelenlétünk is erős, legutóbbira külföldön kifejezetten nagy hangsúlyt helyeztünk. Alapvetően fontos számunkra a print magazin szegmens, de az online hirdetési csoportjainkat nevezném a leghangsúlyosabbnak. Követhető, mérhető, és az utóbbi évek médiafogyasztási trendjei is efelé mutatnak.
Hajducsi Tamás: Egyaránt használunk print hirdetéseket, nyomtatott katalógusokat, valamint online hirdetéseket - ezen belül keresőoptimalizálás, banneres hirdetések, PR cikkek, eDM-ek, direkt linkek, képes-szöveges hirdetések, social media és újabban már RTB és videobannerek is szerepelnek.
Az ATL felületek közül a rádióreklámok, óriásplakátok is szerepelnek a marketing mixben, amelyet a BTL területről rendezvényszponzorációval és eladáshelyi reklámmal egészítünk ki, utóbbinál kirakatokban való megjelenés és viszonteladókkal történő közös aktivitás a jellemző.
- Mi a tapasztalata, mennyire jellemzőek az internetesek foglalások?
Vig Balázs: A foglalások az utóbbi években egyértelműen az online platformokra tolódtak. Partnerszállodánkkal, a hévízi NaturMed Hotel Carbonával közös adataink alapján az online világ egyértelmű térhódítását mutatja, hogy míg öt évvel ezelőtt a foglalások 34%-a telefonon érkezett, mára ez a szám 27% alá csökkent. Az online közvetítő oldalak folyamatos térnyerését bizonyítja, hogy az innen érkező foglalások aránya öt év alatt 11-ről 19%-ra nőtt. Az e-mailen keresztül érkező foglalások aránya is csökkent, míg öt évvel ezelőtt ez átlagosan 88% volt, mára mindössze 55%. Helyette a Spirit Hotel saját online foglalási rendszerét és a közvetítő oldalak foglalási rendszereit preferálják a vendégek.
Hajducsi Tamás: Évről évre növekvő számú online foglalást regisztrálunk, de az összfoglaláshoz képest még van hova fejlődni. Több ok van sajnos, amiért ez még "gyerekcipőben jár":
Jellemzően 300-400-500 ezer forintos utakat a magyar utasok még "nem szeretnek" csak online lefoglalni, kell nekik a személyes kontakt, és mivel mi főleg ezekkel foglalkozunk, ezért nálunk ez fokozottabban jelentkezik. Azok az irodák, ahol olcsóbb utak is vannak, városlátogatások, fapados repjegy, belföldi szállás stb., nyilván más, sokkal jelentősebb online aktivitásról tudnak beszámolni.
Nálunk inkább az jellemző, hogy online foglalnak, de a befizetés és véglegesítés már az irodában-partnerirodában történik!
Az online aktivitás függ az iroda profiljától is. Egy kifejezetten internetes értékesítésre specializálódott iroda sokkal jobb számokat tud produkálni, mint például mi, akik hiába vagyunk nagyobbak, nem feltétlenül ezt a képet alakítottuk ki magunkról: országos irodahálózat, több mint 1100 viszonteladói értékesítési pont. Viszont meg kell jegyezni, hogy a viszonteladók forgalma az értékesítésünk 60%-a. Nálunk ez statisztikában partnerirodai forgalomként jelentkezik, viszont ennek jó része lényegében online realizálódik, hiszen a legnagyobb viszonteladóink szinte csak online értékesítenek. Így a tényleges online számaink sokkal jobbak.
Online foglalások elsőszámú felelőse a weboldal. Ezt folyamatosan fejlesztjük, de úgy látom, ebben még rengeteg kihasználatlan potenciál van, amit nekünk a jövőben meg kell ragadnunk!
- Jellemzően nők vagy férfiak a szállást/utazást foglalók? Ön szerint miért?
Hajducsi Tamás: A mérleg nyelve inkább a nők javára dől. Közhelyesen azért, mert a nők döntenek mindenben.
Részletezve jellemzően családok, párok utaznak velünk, megbeszélik otthon, általában közös, de az is elképzelhető, hogy a férfié a döntés, viszont az ügyintézést, csakúgy, mint a háztartást, bevásárlást stb., legtöbbször jellemzően már a nők vállalják, és mi itt találkozunk először az utasokkal.
Vig Balázs: Általánosságban véve az ügyintézést, azaz a tényleges foglalási folyamatot tekintve nincs kiugró különbség a nemek között, azonban érdekes módon az évente több alkalommal visszajáró vendégeink között jellemzően a férfiak intézik a foglalásokat. Ez viszont nem jelenti azt, hogy a döntési folyamatban is a férfiaké lenne a főszerep, tapasztalataink szerint az utazások tekintetében a hölgyek az abszolút döntéshozók. Erre a kommunikációs stratégiánkban is nagy hangsúlyt helyezünk. Ha a pihenésről van szó, a nők sokkal részletesebben és komplexebben körüljárják a témát, több mindent vesznek figyelembe: például van-e gyermekmegőrző, milyen kikapcsolódási lehetőségek vannak, vagy milyen extra szolgáltatások járnak a szálláshoz.
Amennyiben érdekli online megjelenés portfóliónkban, kérjen ajánlatot és keresse kollégáinkat a sales@feminamedia.hu címen!