A Femina Media portfólióját látogatók nyitott szemléletű, gazdaságilag aktív, főként városi nők, ezért kézenfekvő megoldásnak tűnt, hogy a havi több mint 2 milliós, affinis olvasótábor számára ne csak tartalmat szolgáltassunk, hanem olyan termékeket is kínáljunk, amelyek potenciálisan érdekelhetik őket. Donka Lili, a FeminaShop szeptemberben kinevezett e-kereskedelmi vezetője mesél arról, milyen stratégiai irányvonalak mentén folyik a munka, és mik a tervek a jövőre nézve.
- Korábban a Femina Media B2C marketingese voltál, de indulásától aktívan segítetted a shop sikerét. Hogy látod az első évet?
- A webshop Rácz Brigitta portfólió igazgatónk stratégiai kezdeményezése volt, az arculatot és a webáruház alapvető felépítését is ő álmodta meg. Én kezdetben a shopot bevezető TV-, print, online és rádiókampányokat terveztem. Úgy gondolom egy újszülött webshophoz képest jókora előnnyel indultunk, hála a Femina Media-portfólió nyújtotta háttérnek. Az oldalaink több mint 2 millió havi látogatója közül kerül ki a webshop legtöbb vásárlója: szerencsére komoly tapasztalattal rendelkeztünk abban, hogyan kell olyan élő, keresőoptimalizált tartalmakat előállítani, amelyek hatékonyan terelik át az arra affinis olvasókat termékeinkhez.
Míg a legtöbb e-kereskedő most kezd a tartalommarketinggel ismerkedni, mi évek óta nyújtunk szakértő segítséget ebben hirdetőinknek, így profi tartalom-előállító csapat állt mögöttünk az indulás pillanatától. Az sem elhanyagolható körülmény, hogy a kizárólag nőkre fókuszáló webshopok piacán Magyarországon alig van még szereplő, így végig nagyon bíztunk a sikerben. A fentiek eredményeként egy frissen piacra lépő webshopnál jóval dinamikusabban tudtunk növekedni, és úgy gondolom, a termékkínálatunk bővülésével ez a folyamat csak gyorsulni fog.
- Miért "igazoltál át" a shophoz?
- Ahogy látszott, hogy jól mértük fel a piaci igényeket, és shop folyamatosan növekvő forgalma átlépett egy szintet, szükség lett egy e-kereskedelmi vezetőre, aki teljes egészében a webáruház üzletfejlesztésével és működtetésével foglalkozik. Örömmel vállaltam el a feladatot, mivel az e-kereskedelem ma az egyik legdinamikusabban fejlődő terület, és rengeteg ötletem volt, milyen stratégiai irányt követve tudunk a legjobbak közé kerülni. Első dolgaim közé tartozott a napi operatív munkát jól átgondolt folyamatokká alakítani, valamint új termékkategóriákkal bővíteni kínálatot.
A vezetői feladataim ellátása mellett marketinges hátteremnek is folyamatosan hasznát veszem: a webshop kampányait továbbra is én irányítom és briefelem. Korábbi pozíciómnak hála jól ismerem a Femina Media felületeit, így egy kézben tarthatom a marketing és kereskedelmi stratégiát, biztosítva a tökéletes összhangjukat. Úgy gondolom, hogy jelenlegi méretünknél ez a leghatékonyabb megoldás - természetesen, ahogy tovább növekszik majd a shop, ez változhat.
- Hogy látod, mi az, amivel többet tudtok nyújtani vásárlóitok és beszállítóitok számára, mint a versenytársak?
- A minőségi, széles választék és a vevőközpontú kiszolgálás mellett a termékek bemutatását emelném ki: úgy gondolom, ez a hazai e-kereskedelemben nem kap kellő hangsúlyt, pedig az online térben a látogatók csak ezek alapján tudják a vásárlási döntést meghozni. Rácz Brigitta portfólió igazgató már az áruház elindulásakor fontos irányvonalként határozta meg, hogy a shopban minden termék részletes, magunk által készített leírással, valamint látványos és részletes fotókkal szerepeljen. Erre azóta is nagy figyelmet fordítunk.
Fontosnak tartjuk, hogy a webshop konzisztens élményt nyújtson látogatóinknak, bármilyen eszközről is érjék el: ennek a jegyében augusztusra készültünk el az oldal reszponzív dizájnjával. Az analitikai rendszerünk szerint egyre nagyobb arányban böngészik az oldalt mobilról is, ezért fontosnak tartottuk, hogy még inkább megkönnyítsük és leegyszerűsítsük ezen a platformon is a vásárlást. Mostanra már a rendelések 20%-a mobilról érkezik, és ez az arány folyamatosan növekszik.
Beszállítóink számára többek vagyunk, mint egy webshop, hiszen havi 2 millió nőt elérő médiakiadóként, illetve más, nagy médiapartnerekkel kialakított jó kapcsolatainkat kihasználva brandet is építünk számukra. A megfelelő tartalom-marketingstratégiákat alkalmazva nemcsak reagálni tudunk a vásárlói igényekre, hanem aktívan formálni is azokat.
- Hogyan alakult a kínálat az induláshoz képest?
- Nagyon sokat fejlődött a termékpaletta az indulás óta eltelt közel másfél év alatt. Ami változatlan maradt, az a minőséghez való szigorú ragaszkodásunk, sőt, egyre bátrabban listázunk be kifejezetten felső kategóriás termékeket is. Azt látjuk, hogy a prémium kategóriás termékekre is nyitottak vásárlóink, ezért is indítottuk el világmárkákból álló parfüm-, porcelán-, drágakő-, gyémánt- és igazgyöngy-kollekciónkat is. Jó látni, hogy a Femina olvasói mennyire nyitottak az igényes, minőségi termékekre.
A felső kategóriás kínálat megerősítése mellett igyekszünk megtalálni minden olyan, akár aprónak tűnő piaci rést is, amivel még egyedibbek lehetünk. Nem vagyunk termékkategóriákhoz kötve, célunk, hogy idővel egy modern nő megtaláljon nálunk minden olyan terméket, amely csak érdekelheti.
Magyar vállalkozásként előnyben részesítjük és támogatjuk a hazai márkákat. Szerencsére számos olyan beszállítóval dolgozhatunk együtt, akik amellett, hogy magyar márkát építenek, termékeik minőségben világviszonylatban is megállják a helyüket. Mióta átvettem a shop vezetését, két újabb, nagyon színvonalas hazai márka termékei is elérhetővé váltak a webshopban: a Magyar Porcelánmanufaktúra hollóházi porcelánból készült ékszerei, illetve az Aden dekorkozmetikai termékei is virtuális polcainkon sorakoznak.
- Mik a tervek a jövőre?
- A Femina brand női oldalaink formájában lassan egy évtizedes múltra tekint vissza, és ez hitelességet, megbízhatóságot kölcsönöz webshopunknak is. Azt tapasztaljuk, hogy a brand pozitív megítélése miatt olyanok is kipróbálnak minket, akik korábban még soha nem vásároltak online. Fontos számunkra, hogy minél teljesebb körű ügyfélszolgálattal és ügyintézéssel szolgáljuk ki azokat a vevőinket, akik most teszik meg első lépéseiket az internetes vásárlás világában - bízunk benne, hogy az első pozitív élményeknek hála hosszú távon is visszatérő vásárlóink maradnak majd. Már most dolgozunk egy törzsvásárlói rendszer bevezetésén, amit szeretnénk jövőre elindítani, mert fontos számunkra, hogy elkötelezett vevőkört alakítsunk ki, és folyamatosan javítsuk az újravásárlások arányát.
Különböző technikai fejlesztéseket is tervezünk az 2015-re, hogy a legmodernebb marketing eszközökkel érhessük el vevőinket, valamint az oldal felhasználói élményének folyamatos javításával dolgozunk a konverziós arányaink javításán. Természetesen a továbbiakban is szeretnénk új termékkategóriákat elindítani, hogy még inkább lefedjük egy modern, városi nő igényeit, emellett továbbra is figyelünk rá, hogy minőségi, különleges és a piacon egyedi márkákat kínáljuk.