Rácz Brigittát kérdeztük, hogyan változtak az olvasói igények, milyen újdonságok történtek az első negyedéves időszak végére, illetve hogy alakul az idei év tervek szempontjából.
- A Femina Media portfóliója évről évre új termékkel bővül, így szinte minden évre jut egy termékbevezetés. Milyen stratégia áll emögött?
- A 2010-es Femina.hu megújulását követően úgy éreztük, a hirdetői piacnak még bőven szüksége van további szegmentált site-okra, hiszen a Feminával rendkívül elégedettek, de vannak más igények is, amit a portálon nem tudtunk kiszolgálni. A Retikül.hu beauty site-ot 2011-ben vezettük be, itt a nagyvárosi, a divat- és szépségápolást előtérbe helyező, fiatal nőkhöz szólunk, a 2012-ben elindított Nőifriss.hu női hírgyűjtő oldalt pedig a direkt hirdetői igények keltették életre.
Miután 2013 második felében portfóliószinten havi 1,9 millió olvasóra duzzadt az elérésünk, valamint számtalan webshopot üzemeltető partnerrel dolgoztunk együtt, úgy éreztük, mind volumenben mind tapasztalatban eljött az idő, hogy belépjünk az e-kereskedelmi területre is, ezért hoztuk létre a FeminaShopot. A trendek folyamatos figyelése mellett a vásárlói visszajelzések és kutatásaink alapján is látjuk, mire van igény, így idén még három nagy tervünk van a shoppal kapcsolatban, de erről egyelőre nem árulhatok el többet.
- A másik két piacvezető női portál – Nlcafe.hu, Life.hu - is megújult az elmúlt időszakban. Ti mikor tervezitek a Femina.hu megújítását?
- Saját fejlesztőcsapatunk folyamatosan azon dolgozik, hogy minél trendteremtőbb, felhasználó-barátabb és minél magasabb színvonalú hirdetői környezetet alakítson ki, így tehát lényegében minden évben picit megújulunk, bevezetünk számtalan újdonságot, legyen szó a Femina akadálymentesítéséről, a különböző szolgáltatásokról, újfajta cikkmegjelenésekről vagy az innovatív hirdetési felületek kialakításáról. A Femina.hu 2010-es megújulásakor pedig nem az volt a célunk, hogy 2013-ban ismét új ruhát öltsünk, hanem sokkal inkább egy annyira előrehaladott, úttörő dizájn, ergonómia, hirdetés-kiszolgálás létrehozása, ami 2014-ben is még mindig friss, trendi és modern lehet, amit egyébként a piac azóta már többször visszaigazolt.
- Hogy látod, változtak az olvasói igények?
- Az olvasói szokások jelentősen megváltoztak az utóbbi néhány évben, gyorsabban szeretnénk fogyasztani, egyre rövidebb idő alatt minél több információt befogadni, ezért alkalmazkodtunk ehhez az igényhez: rövidebbek, informatívabbak a cikkek, ezen kívül még több képes, videós anyaggal és egyedi szolgáltatásokkal színesítjük a tartalmat, emellett a mobil platformjainkat is folyamatosan fejlesztjük. A mobiltelefon mára már helyettesíti a reggeli újságot, sőt utazás, várakozás közben, otthon, pihenésképpen is előkerül, így a tartalomfogyasztás jelentős része ezeken az eszközökön zajlik.
- A zászlóshajótok, a Femina.hu tartalomfogyasztása a mobileszközökön is növekedett?
- A havi több mint félmilliós mobil látogatószámunkkal úgy gondolom, abszolút piacvezető a pozíciónk a női portálok között, ráadásul elsőként nekünk volt kütyükre optimalizált verziónk, de kifejezetten tablet változattal is csak mi büszkélkedhetünk a versenytársak közül. Az elérésünk is dinamikusan növekszik, jól mutatja ezt, hogy 2013-ról 2014-re 22%-kal többen választanak minket ezen a platformon. Emellett azt látjuk, hogy a desktophoz hasonlóan a mobil olvasóink is nagyon affinisek, sok időt töltenek az oldalon tartalomfogyasztással, ami legalább napi átlag 3-4 cikk elolvasását jelenti.
Sajnos a hirdetők még kevésbé ismerték fel az ebben rejlő potenciált, de hiszek abban, hogy a folyamatos edukálásnak köszönhetően néhány éven belül olyan nagy mennyiségű költés jelentkezhet mobilon, mint jelenleg desktopon.
- Az eddigi dinamikus látogatószám-növekedést hogyan folytatjátok? Miképp próbáltok további látogatókat bevonzani?
- Mi vagyunk az egyetlen nagyobb, nőkre szakosodott kiadó, ami nem saját portfólióján belül, forgalomterelés segítségével próbál látogatókat szerezni, ezért a forrásösszetétel megtervezése nagyon komoly stratégiát és rengeteg munkát igényel évről évre. Büszke vagyok arra, hogy a látogatószám növelése érdekében olyan kreatív megoldásokat és együttműködéseket alakítunk ki, melyek hosszú távon egy stabil közösséget és erős márkaismertséget hoznak a portfólió termékeinek. De, ha csak egy példát kellene, hogy kiemeljek a források kiépítésére, az a tudatos keresőoptimalizálásunk lenne, hiszen a Google-ból érkező látogatók ideszoktatása hosszú távú koncepció, amit bőven visszaigazoltak az évek.
- Tavaly a Femina.hu Facebook aktivitása is látványosan megugrott. Ez is része az új látogatói forrásösszetétel stratégiának?
- Igen, 2013 első negyedévétől kezdve tudatos stratégia volt, hogy a legnagyobb közösségi oldalt is látogatóforrásként használjuk, hiszen jól látszik, hogy amit az ismerősök, barátok ajánlanak, annak nagyobb a befogadási aránya. Ennek egyik legnagyobb eredménye az, hogy mostanra több mint 251 ezren követik a Feminát a Facebookon. Rajongóink nagyon aktívak, sok időt töltenek az oldalon, illetve fiatalítják a látogatói-összetételt, ezért idén is koncepció marad a rajongótábor tudatos kezelése.
- Mitől tud ilyen dinamikusan növekedni évről évre a kiadó? Mit gondolsz, minek köszönhető ez?
- Nincs ebben semmi különös, a fejlődésünk titka mindössze annyi, hogy szeretjük a munkánkat, motivál bennünket, ha növekszünk, így az újítások során sem az árral sodródunk, hanem mindig a trendek elé megyünk és mi teremtjük azokat.
A sikerünket pedig elsősorban a kollégáimnak köszönhetem, hiszen úgy gondolom, minden területen a legjobb szakemberekkel dolgozhatok együtt, inspiráljuk egymást, tiszteljük, becsüljük és elismerjük a másik munkáját.
Olvassa el Szabó Mariannal, a Femina Media értékesítési vezetőjével készült interjúnkat is!