A kutatás szerint egy átlagos hazai család legalább heti egyszer, vagy annál gyakrabban vásárol hiper-, illetve szupermarketekben. Döntő többségben, 99 százalékban, a nő is részese a vásárlási döntéshozatalnak. Ezen belül 41 százalékban kizárólag ő a háztartási vásárlási döntéshozó, 43 százalékban párral közösen mérlegel, 15 százalékban pedig családi döntésről van szó, melyben a gyerekek is részt vesznek.
Vásárlás esetén a legmegbízhatóbb információforrásnak a válaszadók 40 százaléka az internetet jelölte meg, mert itt kapja a legtöbb valós, releváns és számára hasznos információt. Az újságokat, magazinokat 37 százalék tartja hitelesnek, míg a TV-t 19 százalék gondolja szavahihetőnek, az óriásplakát és a rádió pedig mindössze 3, illetve 1 százalékkal zárja a sort.
A statisztikai adatok azonban teljesen más képet mutatnak abban az esetben, amikor új termék vásárlása esetén választ információforrást a fogyasztó. Az áruházak saját akciós újságai még mindig nagyon népszerűek nemcsak a vidéki, de a városi nők között is: 37 százalék nyúl a postaládába dobott ingyenes termékajánlókhoz. Az internet itt is előkelő helyen szerepel, hiszen a vásárlók 34 százaléka tájékozódik ezen a csatornán keresztül. Meglepő adat, hogy a fogyasztók kevesebb, mint hatodát érdeklik az újságok, magazinok (16%) és a POS anyagok (9%), az utolsó helyen pedig a TV (4%) szerepel.
Magas meddőszórás brandrögzülés nélkül
A kutatás kitért az indoor reklámok és a kóstoltatás vásárlási döntésre gyakorolt hatásaira is, mely során kiderült, hogy a megkérdezett fogyasztók közel háromnegyede nem tud visszaidézni egyetlen terméket, vagy márkát sem, melyet így látott vagy kóstolt. Az olvasók 91 százalékát csak részben, vagy egyáltalán nem befolyásolja termékválasztás esetén polcreklám, megállító tábla, belógó plakát, vagy bevásárlókocsi reklám. A kóstoltatás magas meddőszórását mutatja, hogy a fogyasztók több mint fele nem vásárol a termék kipróbálását követően az áruházakban.
A kutatás alapján tehát kijelenthető, hogy a magyar háztartási vásárlási döntéshozók leginkább az interneten tájékozódnak vásárlás előtt, illetve ezt a médiatípust tartják a legmegbízhatóbbnak is. Az indoor eszközök meddőszórásuk és a magas reklámzaj miatt kevésbé hatékonyak, a válaszadók pedig mindössze 9%-a tájékozódik már csak a boltban az adott termékkel kapcsolatban.
A Femina Media költséghatékony és mérhető online hirdetései felületeivel kapcsolatban tájékozódjon itt, vagy kérjen ajánlatot!
Ide kattintva az adatok infografikán összefoglalva is megtekinthetőek »