A Retikül.hu oldal másfél éve indult, tematikájában kifejezetten a felső, prémium kategóriájú szépségápolási és divattrendekkel, termékekkel és szolgáltatásokkal foglalkozik. Elsősorban olyan női olvasókat céloz meg és ér el az oldal, akik érdeklődnek az újdonságok iránt, környezetükben trendteremtőek.
Áttekintés a Retikül.hu 2013. első negyedéves statisztikáiból
Az oldal női látogatóinak 20%-át AB státuszú olvasók alkotják, ami kiemelkedő eredmény a női site-ok közönség-összetételét vizsgálva, és azt jelenti, hogy az oldalon megjelenő hirdetésekkel olyan felhasználók találkoznak, akik magas beosztásban dolgoznak, jó anyagi körülmények között élnek és felsőfokú végzettséggel rendelkeznek.
A női olvasók közel negyede felsőfokú végzettséggel rendelkezik, 58%-uk a 18-49 éves korosztályba esik, amely a leginkább nyitott a szépségápolási és divattrendekre és nagy hajlandóságot mutat az ehhez kapcsolódó termékek vásárlására.
A látogatók településtípusát vizsgálva elmondható, hogy a budapesti és városi olvasók aránya magasan felülreprezentált, ha a női portálok átlagos összetételét vizsgáljuk: a Retikül közönségének több, mint 61%-a tartozik az előbb említett kategóriába.
Retikül.hu női közönségösszetétel Q1 statisztika*:
20 % Esomar AB státusz
23 % felsőfokú végzettség
58 % 18-49 év
62 % városi lakos
Márciusi adatok: összehasonlítás más női oldalakkal**
A Retikül.hu abból a szempontból is egyedi, hogy ennyire tematikus, nőket célzó beauty site nincs több Magyarországon, hiszen a legtöbb nőknek szóló portál életmód témára fókuszál, illetve sztár hírekkel is foglalkozik. Utóbbiak a Retikül esetében is megjelennek, de csak akkor, ha szervesen kapcsolódnak egy-egy divat, vagy szépség témájú cikkhez.
Státusz és végzettség
A piaci szereplők statisztikái közül kiemelkedik 17%-os az AB státuszú női olvasók aránya a Retikül.hu esetében, hiszen a női portálokat látogató nők között átlagosan 13% körüli a legmagasabb státuszúak aránya: Retikül.hu 17%, Femina.hu 13%, Life.hu 12%, Nlcafe.hu 13%.
A negyedéves statisztikákhoz hasonlóan a magasan képzett női olvasók márciusban is kimagasló arányban látogatták az oldalt: összesítve az egyetemet és főiskolát végzettek számát a női látogatók 23%-a rendelkezett felsőfokú végzettséggel, a piaci 15%-hoz képest: Retikül.hu: 23%; Femina.hu: 15%, Life.hu: 15%, Nlcafe.hu: 15%.
Korosztály és lakóhely
A 18-49 éves korosztály nagyrészt keresettel, vagyis szabadon elkölthető jövedelemmel rendelkező fogyasztói csoportot foglal magába. Mivel a Retikül.hu női látogatóinak közel 54%-a ebbe az életkor intervallumba esik és aktívan érdeklődnek a szépségápolás és a stílusos öltözködés iránt, remek felületet biztosít a célcsoport fókuszált elérésére: Retikül.hu: 54%, Femina.hu: 41%, Life: 39%, Nlcafe: 43%.
A vizsgált női portálok átlagának 40-45%-a városi lakos, a Retikül.hu esetében ez a szám 57%. A városban lakó fogyasztóra jellemző a magasabb kereset, ezáltal a magasabb költési hajlandóság is: Retikül.hu: 57%; Femina.hu: 44%; Life.hu: 40%; Nlcafe.hu: 45%.
Tartalomfogyasztás
Az oldal havi szinten több mint 140 ezer egyedi látogatót vonz, ez részben a magas minőségű tartalomnak köszönhető, részben pedig annak, hogy rétegsite-ként működik, vagyis speciális olvasói igényekre nyújt megoldást. A trendek és stílus iránt érdeklődő olvasók számos kapcsolódó, releváns cikket találnak egy-egy témában, ezeket mindig alaposan körüljárva, kifejtve. Ennek köszönhetően az egy látogatóra jutó oldalletöltés kiemelkedően magas: egy felhasználó átlagosan napi 13 oldalt tölt le.
Ehhez a magas tartalomfogyasztáshoz járulnak hozzá – mint ahogy Fehér Ágitól, a Retikül.hu főszerkesztőjétől megtudtuk – a színvonalas és kiemelkedő látványvilággal megtámogatott cikkek:
„Nagyon fontosnak tartottam a site kialakításánál, hogy a képek az oldal élő részei legyenek, szorosan kapcsolódjanak a tartalomhoz, sőt a képek adják a tartalmat, ne csupán illusztrációként szolgáljanak, és ennek köszönhetően az olvasók szívesen időzzenek a Retikülön, minél több oldalt megtekintve.”
A Retikül.hu női olvasói több szempontból vizsgálva prémium célcsoport a márkák számára, hiszen társadalmi státusz, végzettség, korosztály és lakóhely szerint is a kereskedelmi szempontból legcélzottabb réteg látogatja. Az oldal specializáltsága miatt elmondható, hogy szűk, ugyanakkor sokrétű tematikájából adódóan hatékonyan eléri azokat a nőket, akik szívesen költenek divattal és szépséggel kapcsolatos termékekre és szolgáltatásokra.
*(Forrás: gIA, havi adatok, 2013. január, február, március)
**(Forrás: gIA, 2013. március, havi adatok)