Interjú Rácz Brigittával, a Femina Media lapigazgatójával

A Femina.hu női portál hat éves működésének apropóján az alapító főszerkesztő mesél a site indulásáról, a folyamatos fejlesztésekről, a minőségi tartalomgyártásról és a piaci viszonyokról.

Olvassa el Rácz Brigitta lapigazgatónkkal készült átfogó interjúnkat.

- Mikor és hogyan indult el a Femina.hu portál?

- A Femina.hu 2006 novemberében indult el, akkor még életmód site-ként olyan szolgáltatásokat és programokat kínált, melyek az egészséges életvitel és a szépségápolás iránt érdeklődő nőket szolgálta ki. Több, akkor már évek óta működő mikrosite összevonásával – például nonikotin.hu, narancsbor.hu, 6het6kilo.hu – kezdődött a Femina.hu olvasóközönségének felépítése. Női portálként a 2007 szeptemberében történt nagy megújulás óta működik.

Rácz Brigitta, a Femina Media lapigazgatója

- Az indulást követő évben a WebAudit adatai alapján hatalmasat ugrott a site elérése. Minek volt ez köszönhető?

- 2006 végén már nyilvánvalóvá vált Gyulai György tulajdonos számára, hogy a cégnek szüksége van egy új lábakon álló, profi üzleti szemléletmódra. 2007 elején keresett meg egy nagyon izgalmasnak tűnő, sok munkát és temérdek lehetőséget kínáló feladatkörrel – az már akkor egyértelműen kiderült, olyan főszerkesztőt keres az új termékhez, akiben hosszú távon gondolkozik, szabad kezet ad a termék felépítéséhez és annak üzleti modelljéhez.

Rengeteg átalakítás, munka, marketing kommunikáció és egy vadonatúj stratégiai szemlélet jellemezte ezt az időszakot, aminek már nem egészen 1 év alatt meg is lett a gyümölcse, hiszen 2007 januárjában a havi elérésünk 30 000 UU volt, ami 2007 decemberére 370 000 UU-ra emelkedett (forrás: WebAudit).

- Mi jellemezte ekkor a női online piacot?

- 2007-ben a Nők Lapja Café egyetlen jelentős, nagy volumennel rendelkező női portálként uralta a piacot, melynek látogatószáma lényegesen meghaladta a másik két nagy lapkiadó női site-jainak - Nana és Női Lapozó - elérését. Hosszú távú célként az akkori legnagyobb női site elérésének 60%-át határoztuk meg.

- Hogyan különböztetitek meg magatokat a többi női tematikus oldaltól?

- A tartalomszolgáltatásban az abszolút minőségi újságírást tartjuk szem előtt, nem jelenhetnek meg nálunk 5-10 mondatos cikkek, nem hiányozhat a korrektúra, a témaegyeztetések folyamatos fókuszban állnak. Mi vagyunk az egyetlen női portál, ahol a szerkesztés és a képszerkesztés is a legújabb trendek szerinti print magazinos jelleget mutat, nincsenek fehér foltok az oldalon, és komoly hangsúlyt fektetünk a tartalmat kiegészítő képi megjelenésre és a tartalomhoz relevánsan kapcsolódó hirdetésekre is. Ezen kívül fontos számunkra, hogy a nőket érdeklő politikai, gazdasági és jogi híreknek, az ehhez kapcsolódó interjúknak helyt adjunk, de említhetném a kiemelt, társadalmilag fontosnak tartott témák megjelenítését is, mint például a Megélni minimálbérből vagy az Élet a kerekesszékben blogunkat.

Élet a kerekesszékben: jobbra Oroszi Babett újságíró

Úgy gondolom, mindezeknek is köszönhető, hogy a legfrissebb adatok szerint ma Magyarországon a legtöbb tartalmat a női site-ok közül nálunk fogyasztják.(Tartalmi rovatok havi elérése: Femina.hu: 980 000 UU/hó – Nlcafé.hu: 930 000 UU/hó; Forrás: Gemius OPA, 2012. június).

- Az offline női magazinpiaci termékek és gyakorlatok mennyiben
befolyásolták a Femina.hu tartalomgyártási gyakorlatát?

- Világszinten megfigyelhető, hogy a legújabb webtrendet az offline női magazinok képi világa határozza meg, hatalmas, színes képek, egyre növekvő betűméret, új típusú tördelések. Ez ihlette a 2010-es nagy megújulásunkat is, teljesen egyedi, friss és trendi dizájnnal léptünk a piacra. A tartalomgyártásban azonban érdekes módon ennek ellentéte a jellemző, a print vesz át címadási és tartalomgyártási ötleteket a webről. Jó dolog, hogy egyik a másikra hat és együtt fejlődik, változik.

- Mi a helyzet a többi piacvezető női portál tartalomgyártásával kapcsolatban?

A tavalyi évben a KutatóCentrum által végzett tartalmi vakteszt felmérésének végeredménye is azt igazolja, jó úton járunk, hiszen többek között az is kiderült, hogy a Femina.hu cikkeit a kutatásban részt vevő nők 70%-a tartotta tartalmasnak, míg ez az arány a Life.hu és a Nők Lapja Café esetében 30%, de például hitelesség szempontjából is magasan a versenytársak elfogadottsága felett állunk, hiszen a megkérdezettek 69%-a tartotta hitelesnek a  cikkeinket, míg a Life.hu esetében 21%, a Nők Lapja Café esetében pedig 30% ez az arány.

- Milyen tartalom számít ma vonzónak a női olvasók számára?

- Ez egy rendkívül komplex terület, hiszen nem elég egy jó téma, egy jó cím vagy egy jó újságíró, ettől még nem biztos, hogy vonzóvá és olvasottá válik a tartalom. Számtalan összetevője van, például fontos, hogy kinek írunk, mennyire ügyelünk arra, hogy befogadóvá és hosszú távon hűségessé váljon az olvasó, kerülni kell az általános, információ nélküli tartalmakat, de nyitottak a nők az újdonságokra és a régi hagyományokra is egyaránt.

Talán a legfontosabb feladat, hogy az olvasót felemeljük arra a prémium színvonalra, amit megérdemel, vagyis túl kell lépni a nőkkel kapcsolatos sztereotípiákon, miszerint nőknek írni egyszerű, hiszen a szépség, a konyha, a párkapcsolat és a gyerek témakörök iránt érdeklődik ez a célcsoport. Ez nem igaz, véleménye és összetartó ereje van, vásárol, pénzt keres, családok gondolkodásmódját formálja, rendkívül befogadó, ért a számítógéphez és bizony politizál is.  Ha ezeket nem vesszük figyelembe, akkor csak egy nagyon szűk réteghez szólhatnánk.

- Kik a legfontosabb hirdetők nálatok, kik számára vonzó az ilyen
típusú tartalom?

- Szépségápolással, gyógyászattal, háztartási cikkel, élelmiszerrel, utazással foglalkozó cégek mind-mind ezt a célcsoportot szeretnék elérni, de büszkén mondhatom, volt már gumiabroncs hirdetésünk is a Feminán. Ma a reklámok nagy részéből is jól láthatjuk, hogy az egyik legértékesebb célcsoport a nő, hiszen ha szingli akkor azért dönt önállóan arról, hogy mit vesz le a polcról, ha családban él, akkor pedig jellemzően – ahogy több kutatásunk is ezt igazolja – a családi kassza kezelése rá hárul.

- Milyen kilátásokkal tekintetek a közeljövőbe? Bővülhet-e még a piac?

- A piac folyamatosan változik, bővül, új szereplők, új befektetők, új site-ok és új ötletek jelennek meg. Nem véletlenül alakultunk át médiakiadóvá, indítottunk új termékeket, bővítjük folyamatosan a portfóliót, de az idei év nagy változása az is, hogy bizonyos kampányokon ügynökségként dolgozunk, vagyis a teljes koncepciót, kivitelezést, médiatervezést és kreatívok gyártását is vállaljuk, nem csak az online felületeinken.

A piac bővülése elkerülhetetlen, hiszen a szórakoztató web szinte most született meg, az internet penetráció hazánkban még mindig növekszik, egyszóval a lehetőségek korlátlanok, és nálunk ötletekben sincs hiány. A válság ráadásul egyre erősíti azt a hozzáállást, hogy olyan hirdetésekre költsék az ügyfelek a pénzüket, ami nagyon pontosan mérhető, és kimutathatón hatással van a forgalmukra - ebből a szempontból nagyon előkelő helyen szerepel az online. Mi is folyamatosan azon dolgozunk, hogy olyan új bevételi lábakat építsünk ki, amivel növelni tudjuk a profitunkat, szerencsére úgy látom, akad még bőven olyan járatlan út, amiben üzletileg számtalan lehetőség rejlik.

Felhívjuk figyelmedet, hogy az e-mailben megadott adataidat az adatvédelmi tájékoztatóban leírtak alajpán kezeljük. Amennyiben ezt elfogadod, kattints a rendben gombra.

süti beállítások módosítása