- Honnan jött az ötlet az Internet, illetve a Media Hungary életre hívására?
- Az első médiatörvény bevezetésekor a szakmának komoly gondjai támadtak a szabályozás, vagyis az MT értelmezésével, így jószolgálati módon került megrendezésre az első Media Hungary, ahol megpróbáltuk közösen feldolgozni a kritikus pontokat. A konferencia olyan jól sikerült, hogy következő évben újra megszerveztük – én pedig annyira beleszerettem, hogy 1998-ra feladtam minden egyéb üzleti tevékenységemet, hogy csak a Média és Hungaryvel tudjak foglalkozni.
1999-től az internet mind nagyobb teret hódított, így egyszerűen igény támadt egy ilyen tematikájú konferenciára is - ezért 2000-ben megszerveztük az Internet Hungaryt. Ettől az évtől kialakult egy menetrend: tavasszal Media Hungary, ősszel Internet Hungary.
- Annak ellenére, hogy válság van, ráadásul tavaly megpróbálták szabotálni az Media Hungary megrendezését, bátran kimondhatjuk, hogy immár 12 éve töretlen sikerrel szervezi meg ezt a nagyszabású eseményt. Mi a titka?
- Alázat, szerelem, szakmai igényesség. Igyekszem nem iparos módon működni, ami azt jelenti, hogy nem futószalagszerűen gyártom a programokat. Ráadásul elengedhetetlen, hogy folyamatosan résen legyünk, figyeljük a piac rezdüléseit, az állandóan változó igényeket.
- Sok offline cég számára az internetes aktivitás a közösségi média használatával kezdődik, és ebben is merül ki. Mennyi időt jósol még ennek a jelenségnek?
- Alapvetően igaz, hogy a Facebook nagyon sokat tett azért, hogy az internet elterjedjen. Sok embert a kapcsolatépítés, illetve a közösséghez való tartozás vágya motivált a világhálóhoz való csatlakozásra. Ám véleményem szerint a social media csupán eszköz, nem pedig végcél a fogyasztók megszólítására vagy aktivizálására. Ugyanakkor azt gondolom, hogy a Facebook-láz biztosan nem fog elmúlni. Meglehet persze, hogy a lufi valamelyest lejjebb ereszt, de durr biztosan nem lesz.
Innovatív megoldások visznek előre
- Évről évre különböző jóslatokat lehet hallani arra vonatkozóan, hogy hogyan fogja kiváltani az offline hirdetéseket online megfelelőjük. Mit gondol, valójában mi a várható trend?
- Nem gondolom, hogy az offline - és itt a klasszikus értelemben vett tömegmédiára gondolok - el fog tűnni. Nyilvánvaló, hogy nem fog úgy virágozni, mint a 1990-es években és a 2000-es évek közepéig, de úgy hiszem, hogy bőven van még a printnek jövője.
Az is tény azonban, hogy a 2008-as recesszió óta rendkívüli növekedési tendencia tapasztalható az online hirdetések terén. Természetesen a TV-reklám és a print média bevételei még jóval meghaladják az internetes költéseket, de már csökkenő trendet mutatnak. Az online feladata, hogy minél inkább tömegtermékké váljon, és szükség esetén még pontosabban célozzon. Nem véletlenül hívtam meg a konferenciára Rácz Brigittát, a Femina lapigazgatóját, hiszen önök is próbálnak innovatív dolgokat kivitelezni az interneten.
- 2011 a mobil éve. A Feminánál is azt tapasztaltuk, hogy ebben az évben megugrott a mobil eszközön keresztüli tartalomfogyasztás. Mennyire jellemző ez a tendencia a hazai piacra?
- Azt gondolom, hogy a táblagépek komoly szerepet fognak játszani a tartalomfogyasztás növelésében. Nem hinném, hogy mi, magyarok sokkal jobban le lennénk maradva az ilyen modern készülékek terén, de nyilván bőven van még mit fejlődnünk.
- Az olvasók rengeteg tartalmat fogyasztanak nálunk. Ön szerint tudja erősíteni egymást egy szerkesztőség által előállított tartalom és egy fizetett hirdetés?
- Abszolút. Az óriási reklámzaj komoly szakmai vitákat és kihívásokat von maga után, melyek afelé mutatnak, hogy a közvetlen reklám helyett a PR és a termékelhelyezés kerül majd előtérbe és ehhez más bevételi lehetőség kapcsolódik majd, mint például az e-kereskedelem. E két-három bevételt segítő eszköz fog összekapcsolódni és egy hibrid hirdetési módszer fog kialakulni ezek ötvözeteként.
- Mit gondol, mi várható a jövőben az internetes piacon?
- Nyilvánvaló, hogy a válságot nem az internet szenvedte meg igazán, hiszen hasznos, szórakoztató időtöltést nyújt megfizethető áron. Ráadásul ma már kábel TV-t sem lehet internet-hozzáférés nélkül eladni sehol az országban, és így egy újabb konkurenciája akadt a televíziózásnak. De ez a folyamat nagyon bonyolult, ezt nem lehet itt egyetlen mondatban elintézni.
Az is tény, hogy hazánkban több mobil eszköz van, mint lakos. Folyamatosan jelennek meg az okostelefonok, alkalmazások, high-tech eszközök, így bele vagyunk kényszerítve az internet használatba. Azt gondolom, hogy egyedül a kreativitás szab határt az online hirdetési piacon, hiszen az eszközök már adottak az átfogó eléréshez.