Az alábbiakban olvasható a Kreatív magazin márciusi számában megjelent összeállítás Hirdetői Kánaán - Él és virul a női célcsoportú online média címmel. A cikkben részleteket közlünk, a teljes cikk a márciusi Kreatív magazin 36-40. oldalán olvasható.
Fontos bejelentés történt nem sokkal a Kreatív lapzártája előtt: a Közép Európai Média és Kiadó, vagyis a CEMP megvásárolta a teljes Femina Médiát, amely a Femina.hu mellett a Retikül.hu, a Nőifriss. hu portálokat is kiadja, valamint a Feminashop.hu-t üzemelteti. Ez azért is érdekes lépés, mert a CEMP portfóliójában már van női tematikájú oldal, méghozzá a piac szintén jelentős szereplőjének számító Dívány.hu, így igen komoly női portfólió került a CEMP birtokába.
A felek azt is hangsúlyozták, hogy a két oldal működésében nem lesz átalakulás, nem jön racionalizálás, szerkesztőség-összevonás, leépítés, méghozzá azért nem, mert nagyon eltér azok olvasóközönsége és tartalmi koncepciója. "Kifejezetten jó társítás a Dívány és a Femina egy tulajdonoshoz kerülése. Más struktúrában és más nyelvezettel működik a két oldal" - mondta erről Rácz Brigitta, a Femina Media portfólió igazgatója a Kreatívnak.
A női élmezőny
Kezdjük azzal, hogy egyáltalán mi az, amit női tematikájú oldalként határozunk meg? Női célcsoportot céloznak, és általában a következő jellemző rovatcímek azok, amelyeket egy ilyen oldal fejlécében megtalálunk: életmód, egészség, gasztronómia, fogyókúra, trend, öltözködés, szépség, párkapcsolat, család, gyerek és sztárok. (Az általános női tematikájú oldalakhoz nem számítjuk a csak gasztronómiával foglalkozó magazinokat, mint például a Nosalty.) A piac látogatottságot tekintve három legnagyobb szereplője az NLCafé, a Femina.hu, illetve a Life.hu.
Tavaly decemberben desktopon az NLCafét több mint egymillió belföldi felhasználó kereste fel, a Femina esetében ez a szám meghaladta a 860 ezret, a Life.hu-é pedig a 735 ezret.
Forgalomterelés és tartalomfogyasztás
Beszélgetéseink során egyértelműen kiderült, hogy az egyes női oldalak tulajdonosai stratégiai szinten foglalkoznak az oda érkező látogatókat adó forrásokkal. A négy fő lehetőség a direkt, azaz a szájt url-jét eleve beíró, főoldalra érkező felhasználók, a tartalomterelő oldalakról érkezők, a keresési találati listák felől és persze a közösségi médiából jövők. Utóbbiak, a Google-keresésekból és a Facebookról érkező felhasználók mindenkinél nagyon fontossá váltak.
A Femina.hu-n a különleges szolgáltatásokra és egyedi megoldásokra helyezték a hangsúlyt, amikor tartalmi innovációról kérdeztük őket: kipróbálták, hogyan lehet megélni minimálbérből, vagy mozgáskorlátozottként miképp telnek a hétköznapok a fővárosban, de az elmúlt években indítottak már hangos mesesorozatot letölthető színezőkkel, volt 10 napos online sztriptíztanfolyamuk, életmódprogramjaik edzéstervekkel, szakértői tanácsokkal, részletes étrenddel; tavaly pedig Ovitündér néven óvodaszépítő akcióba fogtak, illetve még a hírversenybe is beszállt az oldal, amikor a választások idején percről percre tudósításokat készítettek, és új rovatokat, alrovatokat is indítottak.
Bennszülöttek
A női célcsoport szinte minden márka számára fontos, a családok fő bevásárlói többnyire a nők, így a női szájtok hirdetői szempontból is megkerülhetetlenek. "Minden hirdető valami natívat, valami egyedit szeretne, ami nem lóg ki az oldal arculatából, de azért valami extrát nyújt" - mondta Bognár Bálint. A bűvös szó tehát a női oldalak piacán is a "natív", azaz olyan hirdetési megoldás, ami nem egyszerű bannermegjelenés, hanem több annál, valami olyan, ami "bennszülött" az oldalon, tehát illeszkedik annak a tartalmi-vizuális szerkezetébe. A női tematikákra egyébként is jellemző, hogy a tartalom és az értékesítés között sokkal szorosabb a kapcsolat, mint egy közéleti lapnál vagy hírportálnál, amit a piac is elnézőbben szemlél, mint utóbbiak esetében.
"Jellemző erre a tematikára, hogy nagyobb a rugalmasság, a szerkesztőségek is nyitottabbak, hajlandóak akár releváns tartalmi környezetet biztosítani a hirdetők számára, és látványosabb dolgokat is meg lehet csinálni. A felhasználók is hosszabb időt töltenek el, a magazinos tartalom miatt pedig sokkal befogadóbbak a hirdetések iránt. Nem zavaró akár egy nagy felületen megjelenő szponzoráció sem - sőt, jó kreatívval még szerethető is lehet egy-egy ilyen vagy egyedibb megjelenés. Azt már ügynökségi feladat meghatározni, hogy ezek a megoldások hogyan illeszthetők egy hirdető kommunikációs stratégiájába" - fogalmazott Fási Kata, a PHD médiaügynökség digitális vezetője. Ami a mobilhirdetéseket illeti, szinte minden nagyobb oldal arról számolt be, hogy a tavalyi évben már számos olyan kampány futott náluk, amelynek volt mobilrésze is, illetve olyanok, amelyek kifejezetten mobil felületekre készültek.
A Femina Mediának webshopja is van Feminashop néven, melynek révén saját e-kereskedelmi lábukat is támogatják a tartalmaikkal. "A tematikus tartalmakat relevánsan kapcsolódó termékajánlókkal párosítjuk az oldalon, arra mindig ügyelve, hogy az olvasót a termékkínálat segítse, és semmiképpen se érezze tolakodónak, a tartalomtól idegennek" - fogalmazott Rácz Brigitta, aki értékesítési újdonságaik között említette még saját kutatásaikat, amelyek szintén a hirdetői információigény kielégítésére hivatottak, valamint a Femina, illetve a kiadóhoz tartozó Retikül.hu tavaly kialakított rendezvényes ágát, amely tavaly egy szponzorált divatshow-t, a White Caviart szervezte.
Egyes hirdetői együttműködéseik pedig jóval komplexebbek egy szponzorált rovatnál, és teljesen egyedi, önálló projektté nőtték ki magukat. Az előbb említett területeket a Szabó Mariann értékesítési igazgató által irányított sales csapat tulajdonképpen ügynökségként végzi. Ilyen volt a Nestlével közösen készített, a reggeli fontosságáról szóló két hónapos projektjük vagy épp a Jófogás által szponzorált Gardróbmustra aloldal - tette hozzá Rácz Brigitta.